Jom Kita Kongsi Ilmu :)

Saturday, September 3, 2011

Alasan Kita Kepada Allah



Umumnya, manusia suka menggunakan pelbagai alasan sebagai satu alat untuk melepaskan diri daripada tanggungjawab dan masalah. Ini adalah satu penyakit bagi umat manusia dari dulu sampai sekarang, termasuk kita..Bukan setakat di dunia sahaja manusia suka beralasan malahan juga di akhirat iaitu sewaktu berlangsungnya perbicaraan di Padang Mahsyar.Pada hari kiamat nanti Allah akan menolak 4 macam alasan dari 4 jenis manusia.

1. Allah menolak alasan dari orang kaya kalau sekiranya ia berkata “ Kekayaan yg aku cari dgn usaha titik peluh sendiri telah menyibukkan aku sehingga aku tidak sempat melaksanakan amal ibadat dan kebajikan.” Firman Allah kpdnya, “ Kekayaanmu tidaklah setanding dengan kekayaan Nabi Sulaiman tetapi dia sedikitpun tidak lalai dan lupa dari mengingatiKu.”



2. Allah menolak alasan dari hamba sahaya sekiranya ia berkata, “ Aku adalah seorang hamba dan sentiasa terikat kpd suruhan yg menjadikan aku tidak bebas. Oleh sebab itu aku tidak berpeluang utk beribadat kpdMu.” Firman Allah kpdnya, “ UtusanKu yg bernama Nabi Yusuf juga pernah menjadi hamba tetapi tidak pula ia leka mengerjakan ibadatnya kpdKu.”

3. Allah menolak alasan dari orang miskin sekiranya ia berkata, “ Kemiskinan dan kekurangan yg kami miliki inilah yg menyebabakan kami tidak berpeluang utk beribadat kpdMu.” Firman Allah kpdnya, “ Kemiskinan yg kamu rasai tidaklah semiskin sebagaimana seorang utusanKu iaitu Nabi Isa a.s dan ia tidaklah pula mengabaikan tanggungjawab kpdKu.”

4. Alllah menolak alasan dari orang yang sedang menderita sakit sekiranya ia berkata, “ Penyakit inilah yang menghalang aku dari melakukan sujud kpdMu.” Firman Allah kpdnya, “ Penyakitmu tidaklah seteruk spt apa yg dialami oleh hambaKu yg mulia iaitu Nabi ayub a.s tetapi lidah dan hatinya sedikitpun tidak berhenti dari menyebut namaKu”

Masihkah kita mau beralasan?

0 Pandangan yang Bernas !!: