Jom Kita Kongsi Ilmu :)

Tuesday, August 23, 2011

Keperluan Asas Ahli Neraka



1.Pakaian Ahli Neraka
Alangkah sengsaranya nasib yang dialami oleh para ahli neraka. sesaat pun mereka tidak pernah merasa senang. Mereka tidak pernah bahagia, sentiasa dalam keadaan miskin dan hina. Ia amat jauh berbeza kalau dibandingkan dengan kehidupan ahli syurga yang penuh dengan segala kenikmatan seperti istana yang indah, rezeki yang banyak, makanan yang lazat, pakaian yang cantik dan sebagainya.

Pakaian ahli syurga berupa sutera yang tebal dan halus berwarna hijau. Manakala pakaian ahli neraka pula berupa pakaian dari api neraka. Ini jelas disebutkan dalam al-Quran melalui
firmanNya:

Maka orang kafir akan dibuatkan mereka pakaian-pakaian daripada api neraka (al-Hajj:19)

Gambaran dari ayat tersebut menunjukkan bahawa pakaian ahli neraka diperbuat daripada api, sedangkan manusia sendiri jika terpijak puntung rokok sahaja sudah terasa panas dan boleh menyebabkan melecur. Bagaimana pula jika dipakaikan pakaian yang diperbuat daripada api neraka yang panasnya 70 kali ganda dari api dunia. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa pakaian mereka daripada tembaga atau benda kuning yang dibakar api. Inilah kesengsaraan ahli neraka. Malam di dalam al-Quran ada menyebut bahawa pakaian ahli nereka berupa pelangkin (minyak tar) yang mendidih.

Pakaian mereka ialah dari pelangkin dan muka mereka ditutup oleh api neraka. (Ibrahim:50)
Makanan Ahli Neraka

Di dalam al-Quran menyebutkan bahawa ahli neraka itu sama-sama merintih dan merasakan keletihan serta dahaga. Mereka sangat inginkan makanan dan minuman. Namun bagi mereka di neraka memang tidak ada disediakan makanan dan minuman yang lazat-lazat seperti di syurga. Betapa sengsaranya mereka ketika itu, mahukan makanan tetapi yang ada hanyalah pohon berduri. Malah jika memakannya, langsung tidak mengenyangkannya. firman Allah swt:

Mereka tidak memperolehi makanan selain daripada pohon yang berduri, yang tidak menggemukkan dan tidak pula mengenyangkan (al-Ghasiyah:6-7)

Selain dari mendapatkan makanan dari pohon berduri itu, mereka juga disediakan makanan lain berupa buah zaqqum yang hanya tumbuh di neraka. Firman Allah:
Pasti akan memakan pohon zaqqum (al-Waqiah: 52)

Firmannya lagi:
Sesungguhnya pohon Zaqqum itu makanan orang yang banyak dosa, Ia merupakan kekotoran minyak dalam perut sepertimana air yang sangat panas (ad-Dukhan: 43-46)

Sesungguhnya kami menjadikan pohon zaqqum itu sebagai ujian bagi orang-orang yang zalim, Sesungguhnya ia merupakan sebatang pokok yang keluar dari dasar neraka seperti kepala-kepala syaitan. Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebahagian dari buah pohon itu, maka mereka memenuhi perutnya dengan buah zaqqum itu (as-Shaffat: 63-66)

Berdasarkan ayat-ayat tersebut, ia jelas mengemukakan dan memastikan bahawa makanan ahli neraka ialah:

1. Pohon atau buah yang berduri yang jika dimakan tidak dapat mengenyangkan atau menggemukkan.
2. Buah zaqqum yang pohonnya tumbuh dari dasar neraka dan buahnya berupa kepala syaitan dan amat
menakutkan. Jika dimakan ia akan merosakkan segala isi perut kerana ia menyebabkan perut mengelegak kerana panas. Inilah kesengsaraan ahli neraka.

Selain itu, jika dimakan semua makanan ahli neraka ia akan menyumbatkan saluran dalam kerongkong atau tekak. firman Allah:

Dan makanan yang tersumbat di kerongkong dan azab yang pedih (al-Muzammil: 13)
Di dalam al-Quran juga diterangkan dengan jelas bahawa antara makanan dan minuman ahli neraka ialah darah dan nanah.

dan tidak pula makanan sedikitput kecuali darah dan nanah. Tidak ada yang memakannya kecuali orang-orang yang berdosa (al-Haqqah:36-37)

Demikianlah makanan-makanan ahli neraka yang menjijikkan. Ia merupakan sebahagian seksaan ke atas mereka dalam neraka Allah.

2.Minuman Ahli Neraka
Di dalam neraka dinyatakan juga bahawa ahlinya mendapat minuman. Tetapi semua minuman yang disediakan untuk mereka menakutkan, sebab di dalam al-Quran disebutkan bahawa ia berupa air mata air yang mendidih, sangat oanas dan tidak akan sejuk. Apabila ia diminum, sebaik sahaja masuk ke dalam perut akan menyebabkan tali perut hancur. Betapa ngerinya.

Firman Allah:
Memasuki api yang sangat panas (neraka). Diberikan minuman dengan air dari sumber yang amat panas (al-Ghasiyah:4-5)

Sesudah itu kamu akan meminum air yang sangat panas. (al-Waqiah: 54)

Selain itu, minuman mereka juga berupa air nanah dan darah bekas luka daripada ahli-ahli neraka yang diseksa. Inilah yang lebih mengerikan bagi orang yang beriman. Inilah sebagai balasan atas kederhakaan mereka dahulu. Sedangkan nanah dan darah merupakan kekotoran yang menjijikkan.

Mereka tidak merasakkan kesenangan di dalamnya dan tidak pernah mendapat minuman selain dari air yang sangat panas dan nanah (air yang mengalir dari nanah ahli neraka) sebagai balasan yang setimpal (an Naba: 24-26)

Ayat- ayat tersebut menunjukkan dengan jelas bahawa di antara minuman ahli neraka ialah:

1. Air yang sangat panas dan tidak pernah sejuk
2. Air nanah yang menjijikkan yang mengalir dari penguni neraka sendiri.
3. Darah luka dari ahli neraka ketika diseksa.

Dinyatakan dalam sebuah keterangan bahawa ketika ahli-ahli neraka mahu minuman, maka berserulah malaikat Malik iaitu penjaga Neraka; Wahai ahli neraka, wahai orang-orang yang dimurkai Allah, tetaplah kamu seperti ini!

Mereka menyahut “wahai Malik! Berilah kami sedikit air kerana kami amat memerlukannya. Api telah memakan daging dan tulang-tulang kami. Kulit menjadi koyak dan tulang telah retak. Lalu malaikat Malik memberikan minuman kepada mereka seteguk minuman yang mendidik yang jika dipegang akan hancurlah semua isi tangan atau jika minum sampai ke perutnya, akan terputuslah usus dan hatinya. Nauzubillah!

Allah swt berfirman:
Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang-orang yang zalim itu neraka yang gelojaknya mengapung mereka dan jika mereka inginkan minuman, maka mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidik dan menghanguskan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat yang paling hina. (Kahfi: 29)

Demikianlah ancaman Allah terhadap orang-orang kafir yang menentang kebenaran ajaran Allah dan rasulNya. Mereka akan diberi minuman berupa air mendidih, darah dan nanah, Nauzubillah!

0 Pandangan yang Bernas !!: